Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

maandag 30 november 2009

Van boek naar e-book


Bij de verkenning van Flickr kwam ik bovenstaande foto tegen en dat zette mij aan het denken.
Ruim tweehonderdduizend gedrukte boeken zijn het bezit van Bibliotheek Noordwest Veluwe. Al eeuwenlang is het boek hét medium om informatie door te geven.
Met de komst van de radio, later de televisie en nog later het internet is daar verandering in gekomen. Het boek verliest terrein en zal dit niet meer terugwinnen.
Wat gaat dit voor de bibliotheek betekenen, waar het boek nog steeds het kernproduct is van onze dienstverlening?
Verdwijnt de bibliotheek in de marge tezamen met het gedrukte boek? Bibliotheek betekent immers "boekenverzameling"? En dat boek krijgt steeds meer concurrenten.
Lezers werder luisteraars, resp. kijkers en surfers. En de jongste uitvinding binnen dit mediageweld is het e-book: Het boek als digitaal bestand op een e-reader. Een e-reader in 2009 kan al zo'n 250 boeken bevatten, dus een hele boekenkast in één hand. Je hoeft er niet meer voor naar de winkel of bibliotheek, nee je haalt het zo binnen op je computer via internet.
Grote bedrijven zoals Sony en Bol.com investeren heel veel geld om van dit product een succes te maken. NBDBiblion maakt een voorzichtige start om eBooks voor uitlenen beschikbaar te maken, maar het is nog zeer de vraag of dit gaat lukken.
Uitgeverijen lijken boekhandel en bibliotheek te kunnen overslaan door direct met de klant te communiceren via internet. E-readers worden aantrekkelijke gadgets (zie foto) voor de trendsetters, maar voor je het beseft ligt er in ieder huis zo'n apparaatje (denk aan de snelheid waarmee de mobiele telefoon een vanzelfsprekend iets is geworden).
Het wordt herfst in bibliotheekland. Vol verlangen kijk ik uit naar het voorjaar vol frisse ideeën die de bibliotheek weer levenskrachtig en levenslustig maken.

5 opmerkingen:

saskia zei

Hoi Bas,
Bedankt voor je reactie op mijn blog.
Bij jou ziet het er trouwens flitsend uit met al die foto's..
Bij mij is dat nog niet erg gelukt. Hoe heb jij die foto's op het juiste formaat gekregen?
Mijn foto bleek veel te groot te zijn zodat het er heel raar uit ging zien!

Josien zei

Ik geloof zeker dat het e-book een grote toekomst heeft.
Ik weet niet wanneer ik er zelf mee ga beginnen. Nu heb ik het liefst nog een "echt boek" in mijn handen.
Maar het e-book kan natuurlijk wel een hoop "echtelijke" ruzies voorkomen op vakantie. Als je al aan je limiet zit qua gewicht van koffer, en toch perse nog een paar extra boeken mee wilt nemen.
Dus wie weet volgend jaar.....

Els zei

Hoi Bas,

Als je een blog wilt volgen klik je op volgen, dan krijg je een pop up, want je moet dat volgen bevestigen, daar zie je dat je een foto kunt plaatsen, dan verander je de silhouet die je nu hebt.
Probeer maar. Succes

Els.

Els zei

Hoi Bas,

Je vraag aan Mirjam was hoe ze de enquette op haar site kreeg. Hier de oplossing:
Een enquette toevoegen aan een blog is niet zo moeilijk. Ga naar Instellingen, dan naar indelingen en dan naar: voeg een nieuwe gadget toe. In die lijst komt de enquette voor.Succes

Els

Wilma zei

Een E-reader zou ik zelf (nog) niet aanschaffen. Inderdaad, op vakantie zie ik het praktisch nut er wel van in, maar ook ik hou nog te veel van het gevoel van een boek in mijn handen, het stapeltje pagina's onder je rechterduim dat dunner en dunner wordt. Wat bij een heel mooi boek niet altijd prettig is overigens.

Maar geeft iemand me een E-reader kado, dan gooi ik hem niet op Marktplaats, dat in ieder geval niet.
't Is niet dat ik huiverig ben voor dit soort dingen. Ik hecht gewoon niet zo aan gadgets. Hoef niet per se ieder jaar een nieuwe mobiel en overleef nog steeds zonder i-pod of mp-3 speler zonder hem te missen.