Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

maandag 21 december 2009

Alle tijd


Niets democratischer dan de tijd:
Iedereen heeft iedere dag 24 uur.
Toch lijkt de één alle tijd te hebben en de ander nooit.
Dat heeft te maken met hoe wij het leven ervaren.
Heb je het gevoel dat je vooral dingen moet, dan kom je altijd tijd tekort en word je chagrijnig en gestrest.
Ervaar je het leven meer als een cadeau dan is er ruimte voor plezier en ontspanning.
Tijd hebben we niet, tijd is er. Tijd is de ruimte waarin het leven geleefd kan worden.
Ik denk dat een meer ontspannen benadering van de tijd op de langere termijn weleens heel effectief kan zijn, ook voor ons werk.
De tijd is aan jou, neem rustig de tijd om te ontdekken hoe leuk het is om ervaringen met collega’s uit te wisselen d.m.v. een blog als deze, oftewel ontdek hoe plezierig bibliotheekwerk ook kan zijn.

4 opmerkingen:

mari zei

Je hebt gelijk............
Tijd hebben we niet, tijd is er.
Maar ik zou willen dat het ook zo in mijn hoofd werkte, want de tijd ziet er toch anders uit als je bv. een hele middag op zoek bent naar iets wat overal uitvergekocht blijkt te zijn
..................."te ontdekken hoe leuk het is om ervaringen met collega’s uit te wisselen d.m.v. een blog als deze"
Je hebt hier ook weer gelijk, maar over tijd gesproken

Francien zei

Ha Bas,

Ik heb hartelijk gelachen om je blog. Erg toepasselijk:-) Groot gelijk, maar bloggen is voor mij toch meer een moeten.. Dus uit je blog af te leiden kan ik het dus beter niet meer doen om te voorkomen dat ik chagrijnig word:-P
Maar serieus gezien heb je groot gelijk en zal eens proberen of het werkt.. zullen mijn collega's ook blij mee zijn:-)

Kappie zei

Ha die Bas
Tijd: 24 uur per dag zeg je!
Van die 24 uur moet ik gemiddeld 7.00 uur slapen of is dit mogen?
Blijft er over 17 uur
Van de 17 uur mag ik gemiddeld 6 uur per dag werken.
blijft er over 11 uur
Van die 11 uur gebruik ik gemiddeld 2 uur voor mijn honden
blijft er 9 uur over.
Om in leven te blijven eet ik 3 maal per dag en dit kost mij 2 uur
blijft er 7 uur over
Vrijwilligers werk mag je doen maar ook dit kost mij meer dan 2 uur per dag blijft er 5 uur over
Ik moet nu nog steeds niets!!!! maar de tijd tikt door..
Mijn echte vrienden life bezoeken
mag ook gemiddeld 1 uur per dag kosten houd ik 4 uur over.
Ik weet en vind onderling contact belangrijk maar of dit via bloggen,twitteren email etc moet is voor mij de vraag.
Bloggen is een middel maar voor mij zeker niet de enige manier van communiceren.

Bas van Houwelingen zei

Natuurlijk is bloggen slechts één van de manieren om te communiceren.
De één vindt het leuk, de ander niets. Die verschillen zullen we blijven houden.
De kern van mijn blog is juist dat we afmoeten van dat heilige moeten en pleit ik voor een meer ontspannen levenshouding. De een zal daarom ook wat meer tijd stoppen in deze cursus dan de ander, afhankelijk van zijn/haar interesse.
Overigens is het volgen van deze cursus, inclusief het bijhouden van een blog geen vrijblijvende keuze, maar een afspraak tussen werkgever en werknemer om de broodnodige digitale bijscholing inhoud te geven.