Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

vrijdag 19 maart 2010

Luisteren naar muziek


De radio is lange tijd voor mij het belangrijkste medium geweest om naar muziek te luisteren.
Ik herinner me nog dat de top-40 op school uitgebreid werd besproken en becommentarieerd.
En wie voldoende zakgeld kreeg kon af en toe een single of een lp kopen. Het aantal muziekzenders was nog beperkt.
Die tijd ligt ver achter ons. De cd heeft de lp opgevolgd, die nu voor een deel weer door de dvd wordt vervangen. En misschien heeft de dvd ook al weer zijn langste tijd gehad, want we hebben nu pod- en vodcast. Muziek als digitaal bestand gemakkelijk te beluisteren via je ipod of computer.
Dé ontdekking op muziekgebied van deze 23 dingen cursus lijkt Blip.fm te zijn.
Steeds meer collega’s zie ik via twitter hun nummertjes draaien . Sommige collega’s ontwikkelen zich zelfs tot ware deejays, hoewel disc jockey volgens de letter niet meer het juiste woord kan zijn.
De altijd beschikbare collectie muziek is via Blip.fm overweldigend, zoals zoveel dingen op het internet onuitputtelijk schijnen te zijn.
Doordat op ieder moment de door jou gewenste muziek beschikbaar is, zal de behoefte om zelf nog een verzameling aan te leggen snel afnemen.
Ik kocht al langere tijd geen muziek meer, maar door de ontdekking van het blippen van collega’s en mijzelf beluister ik in een paar weken meer muziek dan in heel 2009.
Wie Blip.fm nog niet kent, ga er eens kijken en vooral luisteren. Het is de moeite waard.

2 opmerkingen:

Josien zei

Toevallig deze week met Wilma erover gehad, dat de charme van vroeger (het samen met vrienden beluisteren van een lp) nu wel weg is door internet. Aan de andere kant is het geweldig dat er nu zoveel muziek te ontdekken is via internet.
En het is toch hartstikke leuk dat jij nu door deze cursus al meer muziek hebt beluisterd dan in heel 2009 :-)

mari zei

Ik ben het helemaal met je eens, Blip.FM is inderdaad een ontdekking. Ik ben net als jij op zoek gegaan naar "oude" muziek.
Ook leuk om te ontdekken naar welke muziek je collaga's luisteren.
Maar wat nu te doen met al die oude LP's die k nog heb?