Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

dinsdag 16 november 2010

Koeien


Koeien in de wei, een mooi beeld waar ik gehecht aan ben. Mijn oorsprong ligt dan ook in de Alblasserwaard waar koeien gelukkig nog buiten mogen grazen.
In mijn geboortedorp, Hardinxveld-Giessendam, woont de kunstenaar Evert van Lopik die al heel lang slechts één onderwerp heeft: koeien in een polderlandschap.
Bij hem geen lege weilanden zoals de Zeeuwse landschappen waar ik eerder over schreef maar koeien tot aan de horizon vullen zijn doeken. Fascinerend, kunstenaars die een levenlang steeds hetzelfde onderwerp schilderen, maar iedere keer weer net even anders.






Evert is overigens niet de enige kunstenaar die koeien tot zijn hoofdonderwerp heeft gemaakt. Eén zoekopdracht in Google levert al snel tientallen ‘koeienschilderijen’ op. Hier een paar fraaie voorbeelden.


Lauran van Oers

Robert Joyner

Maarten Kramer

De aanleiding voor deze blogpost was een grappig animatiefilmpje van Cyriak, een Engelsman die al vele surrealistische animaties maakte en op internet plaatste.



Mark Deckers schreef dit weekend in zijn blog ook al over de koe. Soms hangt een onderwerp in de lucht blijkbaar.

4 opmerkingen:

mari zei

er zitten echt mooie schilderijen bij en ook je filmpje, leuk om na te kijken.

Nueva is op dit moment de kampioen (roodbont) van Nederland en dan krijg op een forum dit soort berichten:
Inderdaad Nueva was in één woord geprezen een imposante koe met name in ontwikkeling en uier. Toch vond ik haar (vooral voor een roodbonte) net scherp zat. Uier super, maar vanwege haar ietwat grove benen, matige klauwen en matig beengebruik had ze mijns inziens nooit kampioen mogen worden. Waarschijnlijk werd ze in de ring netjes rustig voorgebracht, maar buiten de ring heb ik haar zelf zien lopen en dat was absoluut niet het beengebruik van een NRM kampioen

schrijverdezes zei

Eet je ze ook?

Bas van Houwelingen zei

@mari, ja iedere tak van sport heeft zo z'n eigen taalgebruik.
@schrijverdezes, jazeker, ik heb geen principiële bezwaren om zo'n mooi beest t.z.t. te laten slachten en te verorberen.

schrijverdezes zei

Nou, dan hoop ik maar dat je in elk geval biologische koeien eet, die mogen tenminste nog naar buiten.